keskiviikko 13. marraskuuta 2013

Lakitehtävä-etätehtävä

Asetus valmismatkasta annettavista tiedoista – 
tehtävä
Käy läpi asetus valmismatkasta annettavista tiedoista http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1994/19941085
Vastaa sen jälkeen seuraaviin kysymyksiin.

1. Mitä asetuksessa todetaan tapauksesta, jossa alaikäinen osallistuu matkalle ilman huoltajaa?

Jos alaikäinen matkustaa ilman huoltajaa, on matkanjärjestäjän hyvissä ajoin ennen matkaa ilmoitettava alaikäisen huoltajalle tiedot siitä henkilöstä, joka on alaikäsestä vastuussa matkan ajan.
Jonkun on siis aina oltava alaikäisestä vastuussa.

2. Minkälaisessa esitteessä matkanjärjestäjän ei tarvitse julkaista yleisiä valmismatkaehtoja, vaikka niitä sovelletaan sopimuksissa?

Yleisiä valmismatkaehtoja ei tarvitse julkaista yli kahdeksansivuisessa esitteessa, kunhan ehdot ovat asiakkaan saatavilla muutoin. Esitteessä täytyy kuitenkin oltava viittaus matkaehtoihin ja maininta mistä ehdot kokonaisuudessaan löytyvät.

3. Mitä asetus sanoo matkanjärjestäjän tiedotusvelvollisuudesta tilanteesta, jossa sillä ei ole matkakohteessa omaa matkustajaa avustavaa henkilökuntaa?

Jos matkanjärjestäjällä ei ole matkakohteessa omaa henkilökuntaa avustamassa asiakasta, on matkanjärjestäjän hyvissä ajoin ennen matkaa ilmoitettava asiakkaalle kuka on matkanjärjestäjän paikallinen edustaja ja mitkä ovat tämän yhteystiedot (nimi, osoite, puhelinnumero).
Jos kohteessa ei ole edes paikallista edustajaa, on matkustajalle ilmoitettava, miten hän saa yhteyden matkanjäjestäjään.

4. Matkaesite on yksi matkanjärjestäjän tapa tiedottaa valmismatkasta. Minkä vaatimuksen asetus asettaa esitteen saatavuudesta?

Asetuksen vaatimus esitteen saatavuudesta on "jos matkasta on laadittu esite, matkanjärjestäjän on ennen sopimuksen päättämistä huolehdittava siitä, että esite on hankaluudetta matkustajan saatavilla."

5. Mitä asetus määrää ”pikku printin” käytöstä esitteessä? 

Asetuksessa sanotaan, että "sopimukseen sovellettavat yleiset ehdot on julkaistava esitteessa selkeästi havaittavalla tavalla ja helposti luettavalla kirjasinkoolla."



Asetus valmismatkaliikkeistä -tehtävä
Käy läpi asetus valmismatkaliikkeistä http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1995/19950366.
Vastaa sen jälkeen seuraaviin kysymyksiin.

1. Kuluttajavirasto määrittelee valmismatkaliikkeelle vakuuden. Mitkä asiakirjat valmismatkaliikkeen on toimitettava kuluttajavirastolle, jotta se voi arvioida vakuuden suuruuden?

Ennen valmismatkaliiketoiminnan aloittamista, on valmismatkaliikkeen lähetettävä kuluttajavirastolle seuraavat tiedot:

"1) yksityisen elinkeinonharjoittajan täydellinen nimi, postiosoite ja kansalaisuus sekä toiminimi, mahdollinen aputoiminimi, kaupparekisterinumero ja toimipaikan postiosoite;

2) suomalaisen yhteisön tai säätiön toiminimi, mahdollinen aputoiminimi, kaupparekisterinumero ja toimipaikan postiosoite;
3) ulkomaisen elinkeinonharjoittajan Suomessa rekisteröimän sivuliikkeen toiminimi, kaupparekisterinumero ja toimipaikan postiosoite;
4) toimiiko valmismatkaliikkeen harjoittaja matkanjärjestäjänä, matkanvälittäjänä vai molempina;
5) tarjoaako elinkeinonharjoittaja tilauslennolla tehtäviä kuljetuksia suoraan kuluttajille;
6) ulkomainen matkanjärjestäjä, jonka lukuun matkanvälittäjä välittää valmismatkoja koskevia sopimuksia;"
sekä osa kaupparekisteristä ja liiketoimintaa riittävästi kuvaava selvitys jotta kuluttajavirasto arvioi vakuuden suuruuden.


2. Miten valmismatkaliikkeen harjoittajan on huolehdittava siitä, että matkustajien ennen matkaa suorittamat maksut on helppo tarvittaessa selvittää?

Matkanjärjestäjän kirjanpidon on oltava sellainen, että ennen kuin matkustajat lähtevät valmismatkalle, varausmaksut ja kokonaishinnat käyvät ennakkomaksuina ilmi kirjanpidosta. 

3. Valmismatkaliikkeen on tehtävä valmismatkaliikerekisteriin ilmoituksia. Milloin ilmoitus katsotaan tehdyksi?

Ilmoitus katsotaan tehdyksi, sitten kun se on tehty kirjallisesti kuluttajavirastolle ja säädetty maksu on maksettu.

4. Valmismatkaliike Eskon Eestinmatkat Oy järjestää valmismatkoja Tallinnaan. Oy:n perimä ennakkomaksu on 10 €/matkustaja. Mistä velvollisuudesta Oy saattaa vapautua? Miten Oy:n on toimittava?

Jos 10 euron ennakkomaksu katsotaan vähäiseksi maksuksi, voi matkanjärjestäjä vapautua vakuudenasettamisvelvollisuudesta kokonaan tai osittain. Tällöin myös valmismatkaan ei saa sisältyä kuljetusta eikä liikkeenharjoittajan maksukyvyttömyystilanteessa ole riskiä matkan keskeytymiseksi.

5. Kuluttajavirasto antaa säädettyä maksua vastaan otteita valmismatkaliikerekisteristä. Selvitä netistä mitä ote maksaa. 

 Ote valmismatkaliikerekisteristä maksaa 30 euroa. Lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2012/20120840



Laki valmismatkaliikkeistä – tehtävä 
Käy läpi laki valmismatkaliikkeistä http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2008/20080939
Vastaa sen jälkeen seuraaviin kysymyksiin.

1. Minkälainen rangaistus voidaan antaa henkilölle, joka harjoittaa valmismatkaliikettä asettamatta vakuutta? Entä silloin, jos menettely on ollut törkeä?

Jos valmismatkaliikettä harjoitetaan asettamatta vakuutta, kilpailu- ja kuluttajavirasto voi kieltää asianomaista harjoittamasta kyseessäolevaa toimintaa.
Tämän jälkeen virasto voi määrätä liikkeenharjoittajaa maksamaan taakuudet, jotta liiketoiminta voisi jatkua.
Törkeässä tapauksessa virasto voi kieltää toiminnan ja vakuudet ja asettaa kiellon tai kehotuksen tehosteeksi uhkasakon.


2. Mitä pakkokeinoja kuluttajavirastolla on käytettävissään saadakseen ruotuun valmismatkaliikkeen, joka harjoittaa valmismatkatoimintaa rekisteröitymättä tai vakuudetta?
Jos valmismatkaliikettä harjoitetaan asettamatta vakuutta, kilpailu- ja kuluttajavirasto voi kieltää asianomaista harjoittamasta kyseessäolevaa toimintaa.
Tämän jälkeen virasto voi määrätä liikkeenharjoittajaa maksamaan taakuudet, jotta liiketoiminta voisi jatkua.
Törkeässä tapauksessa virasto voi kieltää toiminnan ja vakuudet ja asettaa kiellon tai kehotuksen tehosteeksi uhkasakon.

3. Olet ostanut matkanjärjestäjä X:ltä ”pelkät lennot”, koska haluat järjestää majoituksen kohteessa itse. Kuuluuko matkasi tämän lainsäädännön piiriin? Jos, niin minkä pykälän mukaan kuuluu?

Pykälä 1 (Soveltamisala) : "Valmismatkaliikkeen harjoittamiseen rinnastetaan tässä laissa lentokuljetusten järjestäminen, tarjoaminen tai välittäminen kuluttajille, jos kuljetuksen järjestää, tarjoaa tai välittää muu kuin lentoliikenteen harjoittaja."

4. Mitä tämä laki määrää nimitysten ”matkatoimisto” ja ”valmismatkaliike” käytöstä?

"Vain rekisteröity valmismatkaliikkeen harjoittaja saa käyttää toiminimessään tai muuten toimintaansa osoittamaan nimitystä matkatoimisto tai valmismatkaliike."
Valmismatkaliike on yritys, jota saa harjoittaa vain sellainen luonnollinen henkilö tai oikeushenkilö, joka on tämän lain mukaisesti rekisteröity valmismatkaliikkeen harjoittajaksi. Sen toimintaa on valmismatkalain soveltamisalaan kuuluvien valmismatkojen järjestäminen, tarjoaminen ja välittäminen. Valmismatkaliikkeen harjoittaja siis "suunnittelee ja toteuttaa valmismatkoja sekä tarjoaa niitä joko itse tai muun elinkeinoharjoittajan välityksellä taikka joka omaan lukuunsa tarjoaa toisen järjestämiä valmismatkoja". 

5. Valmismatkaliike on joutunut konkurssiin ja matkustajat joutuvat selviytymään kukin oman kykynsä mukaan takaisin kotiinsa. Selvityksissä käy ilmi, että sen vakuudet eivät riitä kattamaan kaikkia lain edellyttämiä suorituksia. Mitkä matkustajien kustannukset tulevat ensin maksuun ja millä perusteella?


Jos vakuus ei riitäkkään kattamaan kaikkia tarvittavia asiakkaiden kuluja, kulut maksetaan seuraavassa järjestyksessä (kaikki mihin pystytään):
1. asiakkaiden paluukuljetus kohteesta pois, jos se sopimukseen kuului.
2. matkan peruuntuessa tai keskeytyessä suoritetun maksun/ennakkomaksun korvaaminen asiakkaalle.
3. asiakkaiden majoitus kohteessa paluukuljetukseen asti, jos majoitus on sisältynyt sopimukseen.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto päättää vakuuden käyttämisestä konkurssitilanteessa.
Matkailu ja kuluttajansuoja tehtäväpaketti
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=kuluttajansuojalaki

1. Kuka on kuluttajansuojalain perusteella kuluttaja?

"Kuluttajana pidetään tässä laissa luonnollista henkilöä, joka hankkii kulutushyödykkeen pääasiassa muuhun tarkoitukseen kuin harjoittamaansa elinkeinotoimintaa varten." eli ihminen, joka käyttää ostamaansa hyödykettä lähinnä itse. (eli ei myy sitä eteenpäin)

2. Ohjelmapalveluyritys mainostaa matkailualan aikakauslehdessä elämystuotetta, johon sisältyy tiettyjen asiakasryhmien kannalta terveydellisiä riskejä.  Mihin pykälään vedoten voidaan todeta, että mainos on sopimaton?

Kuluttajansuojalain perusteella on hyvän tavan vastaista mainostaa toimintaa, jossa suhtaudutaan terveydelle haitalliseen toimintaan hyväksyvästi. Terveydelle haitallinen toiminta määritellään olevan terveyttä, yleistä turvallisuutta tai ympäristöä vaarantavaa.
Tälläinen markkinointi on siis hyvän tavan vastaista "ilman, että tälläisen toiminnan esittämiseen on markkinoitavaan hyödykkeeseen liittyvää asiallista perustetta."

3. Mitä hintaa pitää käyttää vertailukohtana kun alennusprosentteja ilmoitetaan?

"Kulutushyödykkeen hintaa ei saa ilmoittaa alennetuksi enempää kuin se tosiasiallisesti alittaa elinkeinoharjoittajan aikaisemmin perimän hinnan.

4. Ohjelmapalveluyritykseen hankitaan uusia maastopyöriä niitä myyvästä yrityksestä. Pyörissä vaikuttaisi kuitenkin olevan virheitä. Voiko ohjelmapalveluyritys vedota kuluttajansuojalakiin saadakseen hyvitystä?

Ei, koska kuluttajaksi katsotaan henkilö, joka ostaa tuotteen lähinnä omaan käytöön, ei elinkeinoharjoittamista varten. Se ei tällöin päde yrityksiin.

5. Ohjelmapalveluyrityksen johtaja on sitä mieltä, että yrityksen sukellustuote on huomattavasti laadukkaampi kuin kilpailevan yrityksen. Saako johtaja yrityksen esitteessä mainita, että ”kilpailijamme Sukellus syvälle Oy:n sukelluspaikat ovat sumeita eivätkä muutenkaan soveliaita sukeltamiseen, joten teidän kannattaa kääntyä meidän puoleemme halutessanne todellisia sukelluselämyksiä”.

"Vertaileva mainonta tai muu markkinointi ei saa aiheuttaa sekaannuksen vaaraa elinkeinonharjoittajan ja kilpailijan tavaramerkkien, toiminimien tai muiden erottavien tunnusten taikka hyödykkeiden kesken, jos se on omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee ostopäätöksen tai muun kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen, jota hän ei ilman tällaista markkinointia olisi tehnyt."



Kuluttajaturvallisuuslaki


1. Ohjelmapalveluyrityksen asiakasryhmä on kahden päivän kelkkasafarilla saaristossa. Säätiedotus lupaa lämpötilan jyrkkää nousua ja jään kestävyyden heikkenemistä. Miten ohjelmapalveluyrittäjän on tilanteessa lain mukaan toimittava?

"Toiminnanharjoittajan on olosuhteiden vaatiman huolellisuuden ja ammattitaidon edellyttämällä tavalla varmistauduttava siitä, että kulutustavarasta tai kuluttajapalvelusta ei aiheudu vaaraa kenenkään terveydelle tai omaisuudelle. Toiminnanharjoittajalla on oltava riittävät ja oikeat tiedot kulutustavarasta ja kuluttajapalvelusta, ja hänen on arvioitava niihin liittyvät riskit." 
eli ohjelmapalvelutuottajan on peruttava safari tai muutettava reittisuunnitelmaa niin ettei jäällä ajeta, koska hänen on varmistuttava ettei safarista koidu vaaraa asiakkaille.
Ohjelmapalvelutuottajan on myös ilmoitettava vaarasta kunnan valvontaviranomaiselle, jonka kanssa yhdessä päätetään millaisia toimenpiteitä tilanne vaatii. Myös asiakkaalle on mahdollisesta vaarasta selkeästi kerrottava.


2. Mikä on elinkeinonharjoittajan keskeinen velvollisuus tämän lain mukaan?

Huolellisuusvelvollisuus (yllä) ja ilmoitusvelvollisuus (kunnan valvontaviranomaiselle jos aktiviteetti sisältää jonkinlaista vaaraa tai vahinkoa asiakkaille (esim. laskettelu tai tatuoiminen))



Tuotevastuulaki

1. Asiakas ajaa mönkijällä päin puuta, jolloin hän loukkasi itseään. Hänen mielestään mönkijän jarruissa oli tekninen vika. Miten hänen pitää tehdä saadakseen korvauksia?

"Vahinkoa kärsineen on näytettävä toteen vahinko, tuotteen puutteellinen turvallisuus sekä puutteellisen turvallisuuden ja vahingon välinen syy-yhteys." eli asiakkaan on pystyttävä todistaa, että mönkijän jarruissa todella oli vikaa ja että se oli syy, miksi hän ajoi päin puuta.



Valmismatkalaki

1. Olet Suomen Patu ry:n järjestämällä hiihtovaellusmatkalla Enontekiössä. Matkan hintaan kuuluvat kuljetukset, majoitus, ruokailut ja ohjelmat. Matkan viimeiseksi päiväksi on järjestetty mahdollisuus lumikenkäilyyn Saana-tunturin rinteillä. Reitti on sinulle liian haastava, joten loukkaat jalkasi kivikossa tarpoessasi. Olisit välittömän ensiavun tarpeessa, mutta henkilökunnalla ei ole valmiuksia eikä ensiaputarpeita sinun auttamiseksesi, minkä vuoksi vammasi pahenee. Päästyäsi kotiin otat yhteyden Suomen Patu ry:n saadaksesi korvauksia, koska vammasi vaatii jatkohoitoa olemattoman ensiavun takia. Suomen Patu ry. kiistää korvausvelvollisuutensa vedoten siihen, että he käyttivät lumikenkäilyssä alihankkijaa, jonka puoleen he kehottavat sinua kääntymään. Tyydytkö SP:n vastaukseen? Jos et, niin miksi?

En, koska "Jos matkustaja matkan aikana sairastuu, joutuu onnettomuuteen tai rikoksen uhriksi taikka kärsii muun vahingon, on matkanjärjestäjän avustettava häntä sairaanhoidon tai ennenaikaisen paluukuljetuksen järjestämisessä, rikoksen tai vahingon selvittelyssä ja muissa tarpeellisissa toimenpiteissä." eli matkanjärjestäjän velvollisuus on tarjota ensiapua asiakkaalle ja vaikka he käyttäisivätkin alihankkijaa, on osavastuu silti heillä. Ko. tapauksessa on siis matkanjärjestäjän velvollisuus avustaa matkustajaa ja pyrittävä mahdollisuuksiensa mukaan vähentämään matkustajalle koituvaa vahinkoa tai haittaa.
2. Olet Kanarialla valmismatkalla. Huoneesi ei vastaa odotuksiasi. Keittiössä ei ole riittävästi astioita ja huone on pienempi kuin oletit. Siivouskaan ei toimi toivomallasi tavalla.  Palattuasi Suomeen otat matkanjärjestäjään yhteyttä saadaksesi korvausta. Oletko oikeutettu korvauksiin?
Kyllä, jos "matka ei palveluksiltaan tai muilta järjestelyiltään vastaa sitä, mitä voidaan katsoa sovitun" MUTTA "Virheenä ei kuitenkaan pidetä sellaisia matkan kokonaisuuden kannalta vähäisiä muutoksia tai puutteita matkajärjestelyissä, joihin matkustaja on matkakohteen tai matkan luonteen perusteella voinut kohtuudella varautua." Eli asia riippuu paljon tapauksesta. Virheestä on myös ilmoitettava kohtuullisessa ajassa matkan jälkeen, jotta korvausta voidaan harkita. Jos katsotaan että matkanjärjestäjä on tehnyt jonkinlaisen virheen matkatietojen kommunikoinnissa, on otettava huomioon "jos virhettä ei ole korjattu viivytyksettä matkanjärjestäjän kustannuksella tai jos virhe ei ole korjattavissa, matkustajalla on oikeus virheen merkitystä vastaavaan hinnanalennukseen." eli puutteesta tulisi ilmoittaa heti kun hotellihuoneeseensa pääsee.
3. Mitä tietoja matkanjärjestäjän on annettava sinulle ennen sopimuksen päättämistä?

Matkanjärjestäjän on huolehdittava siitä, että matkustaja saa kaikki sopimusehdot ja muut tarvittavat tiedot ennen sopimuksen päättämistä. 
Tiedot ja ehdot on annettava kirjallisessa muodossa. Tosin, "jos sopimus tehdään vähän ennen matkaa ja sopimusehtojen antaminen kirjallisina tai pysyvällä tavalla sähköisesti olisi tämän takia kohtuuttoman hankalaa, voidaan matkustajalle antaa tiedot ehdoista muulla sopivalla tavalla."

4. Matkanjärjestäjä ilmoittaa matkan varanneelle ja maksaneelle asiakkaalle, että matkan hintaa on nostettava kohonneiden polttoainekustannusten vuoksi. Onko matkanjärjestäjällä oikeus korotukseen ja minkä suuruinen korotus voi olla?

Matkanjärjestäjä saa sopimusehdoissa varata itselleen oikeuden korottaa matkan hintaa sopimuksen päättämisenkin jälkeen, jos hän sitoutuu myös alentamaan hintaa vastaavin perustein. (eli esim. jos hän varaa oikeuden nostaa hintaa jos polttoainekustannukset kasvavat, on hänen myös alennettava hintaa jos polttoainekustannukset laskevat)
Hinnankorotus saa perustua ainoastaan matkan hintaan vaikuttavien verojen ym.julkisten maksujen muutoksiin, matkaan vaikuttavien valuuttakurssien muutokseen TAI kuljetuskustannusten muutoksiin (johon matkanjärjestäjä ei ole voinut vaikuttaa ja jota hän ei voinut ottaa huomioon sopimusta tehtäessä).
Hinta ei saa kyseisessä tapauksessa saa kuitenkaan nousta enempää kuin kustannukset ovat nousseet. Matkanjärjestäjän on myös mahdollisimman pian ilmoitettava uusi hinta asiakkaalle. Hinta ei kuitenkaan saa nousta (eikä sitä tarvitse laskea) enää 20 päivää, tai alle, ennen lähtöä.


5. a. Miten määritellään valmismatka?
Valmismatka määritellään ko.laissa olevan etukäteen järjestetty, yhdistettyyn hintaan tarjottu palveluiden yhdistelmä, johon sisältyy vähintäänkin 
  • kuljetus JA majoitus
  • kuljetus TAI majoitus SEKÄ joku muu kokonaisuuden kannalta oleellinen matkailupalvelu (joka ei ole majoituksen/kuljetuksen oheispalvelu)
Valmismatka määritellään olevan ennen sopimuksen päättämistä suunniteltu/koottu, oli kokoaminen sitten matkanjärjestäjän itsensä tai yhteistyössä asiakkaan kanssa suunniteltu.
Jos matkailija kohteessa ollessaan käyttää useitakin matkailupalvelutarjoajan palveluita, mutta suunnittelee yhdistelmän erikseen tarjottavista palveluista, ei matkaa määritellä valmismatkaksi.
Valmismatka on myös tarjottu yhdistettyyn hintaan (kaikki palvelut yhteiseen hintaan), jonka hinnoilla ei voisi ostaa valittuja palveluita erikseen. (pakettina halvempi kuin kaikki erikseen ostettuna).
Valmismatkan majoitus voi tapahtua perheessä, mutta ei kulkuvälineessä.
Valmismatkan määritelmässä sanotaan myös että matkan kesto on oltava enemmän kuin 24 tuntia tai sisällettävä majoituksen yön yli.

5  b. Järjestät kavereillesi shoppailumatkan Tukholmaan toimien myös matkanjohtajana matkalla. Hoidat varaukset ja rahaliikenteen matkatoimistoon päin. Kaverisi suivaantuu kun varaamasi hotelli ei vastannut hänen odotuksiaan. Voiko hän hakea korvauksia valmismatkalain perusteella?
Ei, koska valmismatkalain mukaan "matkan tarjoaa matkailupalveluksia muutoin kuin satunnaisesti järjestävä tai välittävä elinkeinonharjoittaja vastiketta vastaan" eli satunnainen matkoja organisoiva henkilö ei vielä lasketa olevan valmismatkatarjoaja, jolloin ei myöskään päde valmismatkalait.
6. Tuttavapariskunnat joutuvat ryöstetyiksi kaupunkilomallaan. Toinen pariskunta on tee-se-itse –lomalla ja toinen on ostanut valmismatkan. Miten valmismatkan ostanut pariskunta on paremmassa asemassa hankkiessaan tilanteessa apua?

"Jos matkustaja matkan aikana sairastuu, joutuu onnettomuuteen tai rikoksen uhriksi taikka kärsii muun vahingon, on matkanjärjestäjän avustettava häntä sairaanhoidon tai ennenaikaisen paluukuljetuksen järjestämisessä, rikoksen tai vahingon selvittelyssä ja muissa tarpeellisissa toimenpiteissä.
Jos matkan aikana ilmenee 12 §:n 1 momentissa tarkoitettu tilanne, matkanjärjestäjän on vastaavasti avustettava matkustajaa ja pyrittävä mahdollisuuksien mukaan rajoittamaan matkustajalle aiheutuvaa vahinkoa ja haittaa."
Eli valmismatkalla olevan pariskunnan matkanjärjestäjällä on velvollisuus auttaa pariskuntaa vahingon selvittelyssä ja muissa tarvittavissa toimissa. Kun taas tee-se-itse lomalla olevilla on vastuu itsellä ja apua on vaikeampi saada ja hakea.
7. Millaisissa tilanteissa saatat olla matkan jälkeen oikeutettu hinnanalennukseen?

"Jos virhettä ei ole korjattu viivytyksettä matkanjärjestäjän kustannuksella tai jos virhe ei ole korjattavissa, matkustajalla on oikeus virheen merkitystä vastaavaan hinnanalennukseen." eli jos matkalla on tapahtunut jotain/ei tapahtunut jotain mistä sopimuksessa on selkeästi sovittu, on asiakkaalla oikeus hinnanalennukseen jälkeenpäin eli siis saa rahaa takaisin, jos matka on maksettu etukäteen.
Virhe voi siis olla henkilö-, esine- tai varallisuusvahinko jonka matkanjärjestäjä on asiakkaalle aiheuttanut, tai jos virhe tapahtuu jonkun "matkanjärjestäjän sopimuksen täyttämisessä apunaan käyttämän muun elinkeinonharjoittajan huolimattomuudesta". 
"Vapautuakseen korvausvelvollisuudesta matkanjärjestäjän on osoitettava, ettei huolimattomuutta ollut matkanjärjestäjän puolella."
"Matkustajalla on 1 momentin mukaisin perustein oikeus korvaukseen myös matkatavaroiden kuljetuksen viivästymisestä johtuvasta tavaroiden käytön estymisestä, jos siitä on viivästyksen kesto ja muut seikat huomioon ottaen katsottava aiheutuneen haittaa matkustajalle."
8. Asiakas on ostanut valmismatkan Pariisiin. Lähtö on kolmen päivän päästä. Asiakas saa tietää, että hän ei työesteiden vuoksi pystykään osallistumaan matkalle. Asiakkaan puoliso voisi lähteä matkalle. Millä edellytyksillä puoliso voisi osallistua asiakkaan puolesta matkalle ja miten asiakkaan tulisi toimia?

Matkustajalla on oikeus luovuttaa sopimukseen perustuvat oikeutensa (eli matkansa) henkilölle, joka täyttää mahdolliset matkalle osallistumisen ehdot.
Matkustajan muutoksesta on ilmoitettava matkanjärjestäjälle viimeistään 48 tuntia ennen matkan alkua.
Matkanjärjestäjä saa tälläisessä tapauksessa periä kohtuullisen korvauksen matkustajan vaihdoksesta mahdollisesti aiheutuneista tarpeellisista kuluista.
Tällöin molemmat henkilöt (alkuperäinen matkustaja ja uusi matkustaja) ovat yhdessä vastuussa matkan maksusta ja mahdollisesta perittävästä korvauksesta.

9. Olet ostanut valmismatkan, johon sisältyy keskeisenä osana suosikkiyhtyeesi konsertti (+lennot+majoitus). Päästyäsi Tukholmaan käy ilmi, että matkanjärjestäjä ei olekaan onnistunut saamaan lippuja kyseiseen konserttiin. Haluat palata Suomeen. Mitä velvollisuuksia matkanjärjestäjällä on sinua kohtaan? 
"Matkustajalla on oikeus purkaa sopimus matkan aikana tai matkan jälkeen, jos matkan toteutus osoittautuu niin virheelliseksi, ettei matka vastaa sille alun perin asetettua tarkoitusta. Jos matkanjärjestäjän suorituksesta on ollut matkustajalle hyötyä, matkustajan on maksettava matkanjärjestäjälle korvaus, joka vastaa suorituksen arvoa matkustajalle."
eli matkustaja voi purkaa sopimuksen ollessaan Tukholmassa, koska matka ei vastaakkaan sen alkuperäistä tarkoitusta. Matkustajan on kuitenkin maksettava matkanjärjestäjälle korvaus sen siihen asti järjestämistä palveluista (lennot), mutta matkanjärjestäjän vastuulle jää kuljettaa asiakas ilmaiseksi takaisin matkan alkamispaikkaan tai muulle sopivalle paikkakunnalle sillä kulkuvälineellä (tai vastaavalla) millä sen alunperinkin piti tapahtua. Tämä lakitermein: "Jos matkustaja purkaa sopimuksen matkan aikana, matkanjärjestäjän on omalla kustannuksellaan tarvittaessa järjestettävä matkustajan paluukuljetus. Kuljetus on järjestettävä alun perin sovittua vastaavalla kuljetusvälineellä matkan lähtöpaikkaan tai muulle sovitulle paikkakunnalle."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti